گزارش Sensor Tower از بازار اپلیکیشن‌های موبایلی در سال ۲۰۱۸: درآمدزائی ۷۱ میلیارد دلاری

گزارش Sensor Tower از بازار اپلیکیشن‌های موبایلی در سال ۲۰۱۸: درآمدزائی ۷۱ میلیارد دلاری
بدون نظر, ۲۸/۱۰/۱۳۹۷, توسط , در موبایل

واحد خبر mobile.ir : ساخت و عرضه اپلیکیشن‌های موبایلی در طی سالیان اخیر همواره یکی از پر سودترین کسب‌و‌کارهای مرتبط با گوشی‌های هوشمند بوده که علاوه بر توسعه‌دهنده‌گان و برنامه‌نویسان، درآمد هنگفتی را نصیب دو شرکت اپل و گوگل، صاحبان فروشگاه‌های نرم‌افزاری App Store و Google Play نموده است. طبق گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸،‌ بخش دیگر درآمدها یا other revenues این شرکت که فروشگاه Google Play بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد با رشد سالیانه ۲۹ درصدی روبرو شده و بخش سرویس‌‌ها در گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر ۲۰۱۸ که درآمدهای مربوط به App Store را نیز در بر می‌گیرد، ‌رشدی ۱۷.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

SensorTower App Revenue and Downloads Report 2018

روند مثبت کسب درآمد از طریق فروشگاه‌های عرضه‌کننده نرم‌افزارهای موبایلی در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه داشته و طبق جدیدترین گزارش موسسه تحقیقاتی Sensor Tower، درآمد این صنعت در سال گذشته میلادی به بیش از ۷۱ میلیارد دلار در هر دو فروشگاه Google Play و App Store رسیده است. طبق این گزارش، درآمد مذکور که جدا از خرید برنامه‌های غیر رایگان در زمینه‌های دیگری نظیر خریدهای درون برنامه‌ای (in-app purchases) و تهیه اشتراک به‌دست آمده در مقایسه با درآمد ۵۸.۱ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۷ با رشد فوق‌العاده ۲۲.۷ درصدی روبرو شده است. درآمدهای اعلام شده در این گزارش البته مواردی مثل مالیات‌های داخلی، تبلیغات درون برنامه‌ای و مبالغ هزینه شده توسط کاربران برای خریدهای جداگانه از طریق اپلیکیشن‌ها (مواردی مثل خرید کالا از آمازون، شارژ حساب تاکسی‌های اینترنتی و مورادی از این دست) را در بر نمی‌گیرد و تنها شامل موارد اشاره شده در بالاست.

طبق این آمار با اینکه درآمد App Store هنوز در سطح بسیار بالاتری از رقیب خود قرار دارد اما به گفته Sensor Tower، فروشگاه‌ Google Play رشد بسیار سریع‌تری را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده است؛ طبق این گزارش، Google Play در سال ۲۰۱۸ به درآمد ۲۴.۸ میلیارد دلاری دست پیدا کرده که نسبت به سال گذشته و درآمد ۱۹.۵ میلیارد دلاری آن با ۲۷.۳ درصد رشد روبرو شده است؛ این در حالی‌ست که کاربران App Store در سال ۲۰۱۸ رقمی نزدیک به ۴۶.۶ میلیارد دلار یعنی نزدیک به ۸۸ درصد بیشتر از Play Store در این فروشگاه هزینه کرده‌اند اما میزان رشد این درآمد نسبت به سال گذشته تنها ۲۰.۴ درصد بوده است.

SensorTower App Revenue and Downloads Report 2018

درآمد ناخالص اپلیکیشن‌ها در سال ۲۰۱۸ در سطح جهانی

رشد App Store که به گفته سنسور تاور بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ۳۴.۷ درصد رسیده بود به علت تمایل کمتر کاربران چینی برای هزینه در این بازار در طی ۱۲ ماه گذشته بسیار کاهش پیدا کرده اما Google Play با وجود آنکه به دلیل ارائه نشدن خدمات استور گوگل در چین، درآمدی را از این طریق کسب نمی‌کند اما همچنان رشد چشمگیری را نسبت به حریف خود نشان می‌دهد.

بخش دیگری از اطلاعات گزارش سنسور تاور به تعداد اپلیکیشن‌های نصب شده کاربران برای اولین بار است که در سال ۲۰۱۸ با ۱۱.۱ درصد افزایش سالیانه به ۱۰۵.۳ میلیارد عدد رسیده است. این رشد البته نسبت به فاصله زمانی مابین ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ همچنان کمتر است که سنسور تاور علت آن را به کاهش ملایم در تعداد اپلیکیشن‌های نصب شده برای اولین بار در گوگل پلی نسبت می‌دهد.

SensorTower App Revenue and Downloads Report 2018

میزان دانلود اپلیکیشن‌ها در سال ۲۰۱۸ در سطح جهانی

تعداد اپلیکیشن‌های دانلود شده در App Store در سال گذشته با رشد سالیانه ۶.۶ درصدی به ۲۹.۶ میلیارد عدد می‌رسد و در دیگر سو در همین بازه زمانی، ۲.۶ برابر برنامه بیشتر یعنی ۷۵.۷ میلیارد برنامه‌ از گوگل پلی بارگذاری شده است. البته شرایط برای گوگل نیز همچنان ایده‌آل به نظر نمی‌رسد چرا که رشد ۱۳ درصدی اعلام شده برای تعداد برنامه‌های دانلود شده از این فروشگاه در سال گذشته، هنوز کمتر از فاصله زمانی مابین ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، با رشد ۱۶.۷ درصد است.

همانطور که به راحتی می‌توان حدس زد بخش اعظم درآمد هر دو فروشگاه App Store و Google Play به بخش بازی‌های موبایلی تعلق دارد؛ به گفته سنسور تاور در سال ۲۰۱۸، کاربران هر دو پلتفرم رقمی نزدیک به ۵۴.۷ میلیاد دلار را در زمینه بازی هزینه کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۷ با ۱۵.۲ درصد رشد روبرو شده است. این رقم با اینکه نزدیک به ۷۷ درصد کل درآمد فروشگاه‌های موبایلی برای هر دو سیستم‌عامل iOS و اندروید در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص می‌دهد اما نسبت به سهم ۸۲ درصدی بازی‌های موبایلی از کل درآمد سال ۲۰۱۷ به خوبی نشان از عملکرد و درآمدزائی بهتر اپلیکیشن‌های غیر گیمینگ در سال گذشته حکایت دارد. در این بخش نیز همچنان پلتفرم اندروید با وجود درآمد زائی کمتر، رشد بیشتری را نسبت به حریف خود تجربه کرده و در حالی‌که درآمد iOS با یک رشد ۱۰ درصدی از ۳۰.۱ میلیارد دلار به ۳۳.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته، اندروید توانسته درآمد ۱۷.۳ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۷ خود را با رشد دلگرم‌کننده ۲۴.۲ درصدی به ۲۱.۵ میلیارد دلار ارتقاء بخشد.

SensorTower App Revenue and Downloads Report 2018

درآمد ناخالص بازی‌های موبایلی در سال ۲۰۱۸ در سطح حهانی

تعداد بازی‌های دانلود شده در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن با رشد نسبتا اندک ۶.۴ درصدی روبرو شده و در مجموع به ۳۸.۳ میلیارد بازی در هر دو پلتفرم رسیده است. سهم اندروید در این میان با رشدی ۶.۴ درصدی به ۲۹.۴ میلیارد دانلود می‌رسد و سهم iOS نیز با رشد ۶.۲ درصدی، ۸.۹ میلیارد دانلود برآورد شده است.

SensorTower App Revenue and Downloads Report 2018

میزان دانلود بازی‌های موبایلی در سال ۲۰۱۸ در سطح جهانی

سنسور تاور در گزارش جداگانه‌ای به معرفی بهترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی در سال ۲۰۱۸ پرداخته که لیست کامل آنها را می‌توانید از این لینک مشاهده کنید.  

برچسب ها :
mobile.ir

درباره آریا پارسا

چند ساله که برنامه نویسی می کنم. به دنیای دیجیتال و وب بسیار علاقه مندم و سعی می کنم هر روز در دیجی وبی مطالب مفیدی را برای شما دوستان ارسال کنم.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *