Counterpoint: رشد ۱۸ درصدی اسمارت‌فون‌های پیشرفته

Counterpoint: رشد ۱۸ درصدی اسمارت‌فون‌های پیشرفته
بدون نظر, ۱۱/۱۱/۱۳۹۷, توسط , در موبایل

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research در روز دوشنبه ۲۸ ژانویه ۲۰۱۹ (۸ بهمن ۱۳۹۷) به طور خاص، به بررسی بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سال ۲۰۱۸ پرداخت. طبق این گزارش، علی‌رغم افت ۳ درصدی بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸، بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته (که از لحاظ قیمت در رده ۴۰۰ دلار و بالاتر قرار می‌گیرند) در همین سال ۱۸ درصد رشد داشته و به این ترتیب سریع‌ترین رشد را در بین سایر رده‌های بازار از آن خود کرده است. داده‌های گزارش اخیر حاکی از آن است که مصرف‌کنندگان حاضرند برای خرید اسمارت‌فون مورد نظرشان هزینه بیشتری بپردازند، اما در عین حال دوست دارند گوشی خود را برای مدت زمان بیشتری نگه دارند.

Apple iPhone XS

Apple iPhone XR

کارشناسان مؤسسه Counterpoint، گوشی‌های هوشمند را از لحاظ قیمت به ۳ دسته تقسیم می‌کنند:

– گوشی‌های ارزان‌قیمت یا budget (زیر ۲۰۰ دلار)

– گوشی‌های میان‌رده یا midrange (بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار)

– گوشی‌های پیشرفته یا premium (بالای ۴۰۰ دلار)

توجه داشته باشید که این تقسیم‌بندی بر اساس قیمت عمده‌فروشی اسمارت‌فون‌ها صورت گرفته، نه قیمت خرده‌فروشی آنها. با این اوصاف، رشد ۱۸ درصدی یادشده به تمام اسمارت‌فون‌هایی اطلاق می‌شود که قیمت عمده‌فروشی آنها بیش از ۴۰۰ دلار باشد. نمودار زیر داده‌های گزارش را به شکل واضح‌تری نشان می‌دهد:

Counterpoint Global Premium Smartphone Market Report 2018

میزان رشد گوشی‌های هوشمند براساس قیمت در سال ۲۰۱۸

برای تحلیل بهتر، Counterpoint رده اسمارت‌فون‌های پیشرفته را نیز مجددا به ۳ زیرمجموعه تقسیم می‌کند:

– گوشی‌های پیشرفته مقرون‌به‌صرفه (بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار)

– گوشی‌های پیشرفته استاندارد (بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار)

– گوشی‌های فوق‌پیشرفته (بالای ۸۰۰ دلار)

به گفته تام کانگ (Tom Kang)، مدیر تحقیقاتی مؤسسه Counterpoint، در رده اسمارت‌فون‌های پیشرفته، گوشی‌های با قیمت بالای ۸۰۰ دلار سریع‌ترین رشد را داشته‌اند. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۷، این دسته از گوشی‌ها تنها ۸ درصد از بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته را تشکیل می‌دادند، اما از زمان عرضه آیفون X در اواخر سال ۲۰۱۷، قیمت‌های این رده به یک‌باره با جهش مواجه شدند. به همین دلیل است که در رده گوشی‌های فوق‌پیشرفته، اپل پیشتاز بوده و به‌تنهایی ۸۰ درصد از گوشی‌های با قیمت بالای ۸۰۰ دلار را در سال گذشته میلادی وارد بازار کرده است.

شکی نیست که قیمت بالای آیفون‌ X، آیفون XS و آیفون XS Max چنین نتیجه‌ای را برای اپل رقم زده است. ۲۰ درصد بقیه گوشی‌های بالای ۸۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸ عمدتا به Galaxy Note9 (محصول سامسونگ) مربوط می‌شود. البته برخی گوشی‌های دیگر – مثل Pixel 3 XL (محصول گوگل) – را نیز نباید فراموش کرد. البته به گفته تام کانگ، سایر برندها به تأسی از اپل و جهشی که این شرکت در قیمت‌ها به وجود آورده بود، متوسط قیمت پرچمدارهای خود را افزایش دادند.

اگر مجموع رده گوشی‌های پیشرفته (بالای ۴۰۰ دلار) را در نظر بگیریم، باید گفت اپل ۵۱ درصد از این بازار را در اختیار داشته و بعد از آن، سامسونگ حدود ۲۲ درصد و هواوی ۱۰ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. ۱۷ درصد باقی‌مانده مربوط به گوشی‌های پیشرفته برندهایی مثل شیائومی، Vivo ،Oppo و وان‌پلاس است. ناگفته نماند، برند وان‌پلاس در رده گوشی‌های پیشرفته مقرون‌به‌صرفه (بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار) حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. درست است که اپل در رده گوشی‌های پیشرفته مقرون‌به‌صرفه هم حرف اول را می‌زند، اما موفقیت وان‌پلاس در سراسر دنیا – به ویژه در بازار هند – موجب شده تا این برند چینی سریع‌ترین رشد را در رده گوشی‌های پیشرفته داشته باشد.

Counterpoint Global Premium Smartphone Market Report 2018

سهم بازار دسته بالاتر گوشی‌های هوشمند از ۸۰۰  دلار در رده پیشرفته از سه‌ماهه سوم ۲۰۱۷ تا نوامبر ۲۰۱۸

بعد از این همه تقسیم‌بندی و بررسی، چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ طبق تحلیل بخش "لنز مصرف‌کنندگان" در مؤسسه Counterpoint، در حال حاضر کاربران حاضرند برای خرید یک اسمارت‌فون پول بیشتری بپردازند. به همین دلیل است که امروزه شاهد آن هستیم که قیمت خرده‌فروشی برخی دیوایس‌ها به مرز ۱۰۰۰ دلار و حتی بالاتر هم رسیده است. البته افت ۳ درصدی در مجموع بازار گوشی‌های هوشمند، به این معناست که مردم کمتر از قبل اقدام به خرید گوشی هوشمند می‌کنند.

به عبارت دیگر، مردم با صرف هزینه زیاد برای خرید یک گوشی گران‌قیمت مشکلی ندارند، اما بر خلاف رویه صنعت در دهه اخیر – که انتظار داشت کاربران هر دو سال یک‌بار اقدام به خرید گوشی نمایند – کاربران ترجیح می‌دهند مدت زمان بیشتری را با گوشی خود سر کنند.

با توجه به آنچه گفته شد، صنعت در تلاش است تا به مصرف‌کنندگان کشورهای توسعه‌یافته بقبولاند که رده اسمارت‌فون‌های پیشرفته مقرون‌به‌صرفه (با قیمت بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار)، ارزان‌ترین گزینه آنها برای خرید یک اسمارت‌فون است. به همین دلیل است که آیفون XR با قیمت بالای ۷۰۰ دلار، مقرون‌به‌صرفه نامیده شده است (پیش‌بینی می‌شود Galaxy S10 نیز به همین شکل قیمت‌گذاری شود). در این میان، گوشی‌های هوشمند در کشورهای در حال توسعه‌ای مثل هند و چین، عمدتا در دسته‌بندی میان‌رده و با قیمت‌ خرده‌فروشی پایین‌تر از ۶۰۰ دلار به فروش خواهند رسید. ناگفته نماند، در بازارهای نوظهور (مثل آفریقا)، اکثر اسمارت‌فون‌های عرضه شده، در رده ارزان‌قیمت یا budget قرار می‌گیرند.

در نهایت باید بگوییم که داده‌های گزارش اخیر حاکی از آنند که برنامه‌های صنعت اسمارت‌فون در راستای واداشتن افراد به صرف هزینه بیشتر، به ثمر نشسته است. اگر وضعیت امروزمان را با ۵ سال قبل مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم مقدار پولی که حاضریم اکنون برای خرید گوشی خرج کنیم، به مراتب بیشتر از آن چیزی‌ست که ۵ سال قبل مایل بودیم در این راه صرف نماییم. حال باید منتظر ماند و دید که آیا این استراتژی در درازمدت نیز جواب می‌دهد یا خیر. آمار پایین فروش اپل و سامسونگ، یکی از دو مورد زیر را تأیید می‌کند: یا برنامه نتیجه نداده و یا اینکه برنامه با پشت سر گذاشتن برخی ناملایمات، نتیجه خواهد داد.

وارون میشرا (Varun Mishra)، تحلیلگر پژوهشی مؤسسه Counterpoint Research، بر این باور است که احتمالا گرایش به اسمارت‌فون‌های پیشرفته ادامه خواهد یافت. معرفی گوشی‌های ۵G، نمایشگرهای تاشو و محبوبیت رده گوشی‌های پیشرفته مقرون‌به‌صرفه در بازارهای نوظهور، رشد بیشتری را در پی خواهد داشت.  

برچسب ها :
mobile.ir

درباره آریا پارسا

چند ساله که برنامه نویسی می کنم. به دنیای دیجیتال و وب بسیار علاقه مندم و سعی می کنم هر روز در دیجی وبی مطالب مفیدی را برای شما دوستان ارسال کنم.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *