آیا نوشیدن آب گرم فوایدی نیز دارد ؟ | آب گرم و فواید آن

آیا نوشیدن آب گرم فوایدی نیز دارد ؟ | آب گرم و فواید آن

آیا نوشیدن آب گرم فوایدی نیز دارد ؟ | آب گرم و فواید آن

به این پست امتیاز دهید

اگر کمی تصور کنید، همه ی شما صبح ها همراه با صبحانه ی خود آب گرم نیز میل می کنید! این آب گرم به احتمال شامل چای اول صبح می باشد که به آن عادت کرده اید. در این میان بسیاری از افراد اگر همراه با صبحانه ی خود چای میل نکنند، نمی توانند صبحانه ی خود را میل کنند. اکنون در این بخش تصمیم داریم تا در خصوص فواید نوشیدن آب گرم و تاثیرات آن در سلامتی شما اطلاعاتی را در اختیارتان قرار بدهیم تا به یک عادت صحیح برای شما تبدیل گردد.

مزایای نوشیدن آب گرم

سال‌ هاست نوشیدنی‌ های گرم در وعده‌های مختلف، جایگاه خود را دارند. در علم پزشکی داستان‌ های زیادی درباره چگونگی تاثیر آب گرم بر سلامتی وحود دارد، اما پژوهشگران به تازگی تحقیقاتی درباره‌ی فوائد آب بر سلامتی را آغاز کرده‌ اند. در این مقاله قصد داریم تا به ۸ فایده آب و نظریه‌ های مطرح شده در مورد آن اشاره داشته باشیم.

۱) هضم صحیح

هنگامی که فرد به اندازه کافی آب مصرف نکند، روده کوچک آب بیشتری از غذا و نوشیدنی‌ ها را جذب می‌ کند. این باعث کم شدن آب بدن شده و حرکات دودی روده را دشوارتر می‌کند. کمبودهای آب مزمن باعث یبوست‌ های پیاپی می‌ شود. یبوست مداوم حرکات روده‌ ای را دردناک کرده و باعث مشکلات دیگری مانند هموروئید و نفخ می‌ شود. نوشیدن آب از یبوست جلوگیری می‌ کند.

۲) درمان کمبود ویتامین آ

طرفداران بهداشت طبیعی معتقدند، آب گرم به سم‌ زدایی بدن کمک می‌ کند. هنگامی که آب برای بالا بردن دمای بدن به اندازه کافی گرم باشد، موجب عرق می‌ شود. عرق کردن سموم را از بدن خارج کرده و منافذ را تمیز می‌ کند.

۳) گردش خون را بهبود می‌بخشد

آب داغ یک وازودیلاتور است، به این معنی که عروق خونی را گشاد کرده و گردش خون را بهبود می‌ بخشد. این امر باعث ریلکسی عضلات شده و درد را کاهش می‌ دهد. اگر چه مطالعات به طور مستقیم آب گرم را به گردش خون مرتبط نمی‌ کنند، اما بهبود مختصری در گردش خون و جریان عروق ایجاد کرده که عضلات و اندام‌ ها را آرام می‌ کند.

آب گرم

۴) کاهش وزن

تحقیقات زیادی درباره تاثیرات مفید آب بر کاهش وزن وجود دارد. هرچه فرد آب بیشتری بنوشید احساس سیری بیشتری خواهد داشت در نتیجه غذای کمتری مصرف می‌کند و لاغر می‌شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ انجام شد نشان داد, جایگزینی آب گرم به جای آب سرد, تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارد. محققان دریافتند مصرف ۵۰۰ میلی لیتر آب قبل از خوردن غذا باعث افزایش ۳۰ درصدی سوخت و ساز بدن می‌شود. اگر  قبل از خوردن آب جوش نوشیده شود، متابولیسم بدن درصدی افزایش یافته و تا ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بعد از غذا نیز همواره سوخت و ساز بالا است.

۵) کاهش درد

هر چند تحقیقات مشخصی در رابطه با مصرف آب گرم و کاهش درد وجود ندارد اما حتما بارها از کیسه‌های آب گرم برای کاهش دردهای عضلانی استفاده کرده‌ اید. آب گرم با گشاد کردن عروق خونی باعث افزایش گردش خون در بدن، به خصوص در عضلات آسیب دیده می‌ شود، همچین درد درونی را تسکین داده و تورم را کمتر می‌ کند.

۶) مقاومت در برابر سرماخوردگی و بهبود عفونت سینوس‌ ها

آب گرم در رفع سرماخوردگی، آلرژی و آبریزش بینی بسیار موثر است. همچنین بخار آب گرم عفونت سینوسی را برطرف کرده و مجاری تنفسی را باز می‌کند. مصرف آب گرم باعث حرکت سریع و ترشح بیشتر مخاط می‌گردد، در نتیجه مواد جمع شده در مجاری با عطسه و سرفه از بدن خارج شده و تنفس راحت‌تر می‌شود.

۶) افزایش مصرف چای و قهوه

اگر چای یا قهوه با آب گرم تهیه شوند، مزایای بیشتری برای سلامتی دارند. چای و قهوه به دلیل داشتن کافئین خستگی را از بدن رفع می‌کنند و باعث آرامش می‌شوند اما باید توجه داشت که در دوزهای بالا مصرف نشود. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، نشان داد مصرف قهوه باعث افزایش طول عمر می‌گردد. سایر تحقیقات ارتباط بین مصرف قهوه به میزان متوسط ​​و خطر کاهش بیماری پارکینسون، برخی از سرطان‌ها، دیابت نوع ۲، برخی از بیماری‌های کبدی و مشکلات سلامت قلبی را نشان می‌دهند. چای نیز خطر سکته مغزی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و بیماری کبد را کاهش می‌دهد. برخی مطالعات چای را به کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط داده‌اند اما نتایج متفاوتی درباره این موضوع به دست آمده است.

آب گرم

۸) کاهش استرس

یک فنجان آب گرم به کنترل و کاهش فشار روحی و استرس کمک می‌ کند. یک مطالعه قدیمی نشان داد، مصرف مایعات داغ مانند چای و قهوه باعث کاهش استرس و احساس اضطراب می‌ شود. محققان معتقدند این امر ناشی از اثرات آرامش‌ بخش کافئین است که آب گرم آن را تشدید می‌ بخشد.

ریسک‌های مصرف نوشیدنی‌های گرم

یکی از خطرات مصرف آب گرم یا جوش ایجاد سوختگی در مجاری گوارشی و حتی سطح بیرونی پوست است. هرگز از آب خیلی داغ یا جوش استفاده نکنید. بهتر است نوشیدنی‌ های داغ را در فنجان یا لیوان‌ های درب‌ دار و سر پوشیده تهیه کنید تا از واژگون شدن آن‌ ها و سوختن پوست جلوگیری شود.

گاهی مصرف زیاد کافئین باعث احساس سرخوشی کاذب شده و ممکن است اختلالاتی در بدن ایجاد کند، برای جلوگیری از این مشکل توصیه می‌ شود، مصرف چای یا قهوه را کنترل کرده و گاهی از نوشابه‌ های کافئین دار استفاده کنید.

دمای مناسب مصرف آب گرم

اکثر نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه با آب جوش تهیه می‌شوند. برای بهره‌مندی از مزایای مثبت آب گرم نیازی نیست خود را در معرض سوختگی قرار دهید، اگر دوست ندارید آب گرم بنوشید دمای آب آشامیدنی را کمی بالاتر برده و به صورت ولرم از آن استفاده کنید.

در مطالعه‌ی سال ۲۰۰۸, ۱۳۶ درجه فارنهانت ( ۵۷.۸ درجه سانتیگراد)، حرارتی مناسب برای تهیه قهوه معرفی شد. این دما با کاهش خطر سوختگی، احساس دلپذیر نوشیدنی گرم را به همراه دارد.

نتیجه

نمی‌توان از آب گرم به عنوان روشی درمانی برای بیماری‌ها یاد کرد اما بدون شک روند بهبودی را سرعت می‌بخشد. اما باید مواظب بود که در صورت نوشیدن یا استفاده از کیسه آب گرم، دچار سوختگی نشویم. با تنظیم دما و استفاده از وسایل سالم می‌توان از خطرات احتمالی جلوگیری نمود.

بیشتر بخوانید

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

منبع: medicaldaily

درباره رزیتا اکبری زاده

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *