وب سایت دیوار در آستانه فروپاشی استارتاپی توسط پلیس فتا

وب سایت دیوار در آستانه فروپاشی استارتاپی توسط پلیس فتا

وب سایت دیوار در آستانه فروپاشی استارتاپی توسط پلیس فتا

۵ (۱۰۰%) ۱ vote

وب سایت و اپلیکیشن دیوار یکی از پر طرفدار ترین ابزار های اینترنتی برای فروش محصولات دست دوم و فروش خدمات در ایران به حساب می آید. وب سایت دیوار براساس آنالیزور هایی همچون الکسا به عنوان وب سایت ۹ ایران و وب سایت ۴۶۴ جهان به شمار می رود.اپلیکیشن و وب سایت استارتاپی دیوار از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را در دنیای اینترنت با ماموریت حذف واسطه گری بین خریدار و فروشنده پا به عرصه اینترنت گذاشت.

وب سایت دیوار توانسته است رکوردی کم سابقه را در زمینه انتشار آگهی زده است ، براساس اعلام مجموعه دیوار در ماه های گذشته بالغ بر ۴۰۰ هزار آگهی در اپلیکیشن دیوار ثبت شده است ، اگر میانگین آمار آگهی های ثبت شده در دیوار را در نظر بگیریم ، در انتهای سال مطمئنا تعداد آگهی های ثبت شده در اپلیکیشن دیوار مرز ۱۴۰ میلیون آگهی را رد خواهد کرد.

اپلیکیشن دیوار با بستری که ایجاد کرده است توانسته بسیاری از بیزینس ها و کارگاه های تولیدی را مستقیم به مصرف کننده متصل کند. اگر آگهی های ثبت شده در دیوار را بررسی نمایید و با در نظر گرفتن آمار منتشر شده توسط مسئولین اپلیکیشن دیوار ۳۸۰ هزار بیزینس فعال هم اکنون در این اپلیکیشن فعالیت می کنند.

فیلترینگ دیوار

متاسفانه در هفته ای که گذشت اخباری مبنی بر فیلترینگ دیوار در رسانه های و خبرگزاری ها منتشر شد ، براساس گزارشی که روزهای گذشته از سمت پلیس فتا منتشر شد ، رئیس پلیس فتا طی یک در خواست از دادسرای جرایم رایانه ای ، خواسته فیلترینگ و مسدود کردن اپلیکیشن دیوار پیگیری شود. نظر رئیس پلیس فتا در مورد اپلیکیشن دیوار تبدیل این اپلیکیشن به بازاری برای مجرمان و کلاه برداران شده است.

اما اگر تاملی بر این موضوع داشته باشیم و پرونده های ارجاع شده به دادگستری را مورد بررسی قرار دهیم ، عدم اطلاع کاربران مجازی از نحوه معامله گری آنلاین و عدم فرهنگ سازی در بین کاربران عامل اصلی کلاهبرداری ها در تمامی زمینه ها می باشد.

متاسفانه بسیاری از کاربران مجازی حتی کاربران حقیقی با نداشتن اطلاعات از روش های کلاهبرداران و ساده لوحی در معامله در دام کلاهبرداران می افتند.

اگر پرونده کلاهبرداری های لیزینگ مختلف را بررسی نمایید ، تمامی کلاهبرداری ها به خاطر ساده لوحی خریداران به مرحله ای رسیده است که فرد با فسخ قرارداد لیزینگ حتی رسیدی برای دریافت پول خود در زمان فسخ قرارداد از فروشنده دریافت نکرده است.

جالب این جاست تمامی لیزینگ های کلاهبرداری در مرحله پیش فروش خودرو ها از سمت نهاد های امنیتی مورد بررسی قرار نگرفته اند و به راحتی میلیارد های تومان از جیب مردم را یک شبه دزدیده و متواری شده اند.

آیا تمامی این کلاهبرداران در فضایی همچون دیوار آگهی های خود را ثبت کرده اند؟ اگر پرونده های قضایی شاکیان پرونده لیزینگ خودرو پرشین خودرو را بررسی نمایید ، شاکیان از طریق بیلبورد های شهری ، روزنامه همشهری با شرکت لیزینگ خودرویی آشنا شده اند. آیا در این حالت باید تمامی بیلبورد ها شهری ، روزنامه ها و تلویزیون را تعطیل و مسدود کرد؟

یا در پرونده بزرگ پدیده ، پروژه پدیده یکی از پر تکرار ترین تبلیغات در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران بوده است ، آیا با کلاهبرداری این پروژه باید شبکه های تلویزیونی که نمایش دهنده این تبلیغات بوده اند را باید به کلی از صحنه حذف کرد ؟

نمونه های بسیار زیادی هستند که از طریق شبکه های تلویزیونی مورد تبلیغ قرار گرفتند اما در نهایت به سمت کلاهبرداری پیش رفته اند.

مطمئنا نابودی استارتاپ ها در فضای اینترنتی اولین و آخرین راه برای جلوگیری از کلاهبرداری در فضای اینترنتی نیست . مطمئنا داشتن برنامه هایی برای فرهنگ سازی بین کاربران آنلاین بهترین راه برای جلوگیری از گسترش کلاهبرداری در این فضاهاست.

مطئنا نابودی کسب و کار های اینترنتی صدمات بیشتری را به مردم خواهد زد ، تمامی افرادی که تنها از طریق وب سایت دیوار به تبلیغ بیزینس خود می پردازند بیکار خواهند شد ، افزایش بیکاری در این اوضاع نابسمان اقتصادی مطمئنا بزرگترین ضربه را به مردم می زند. آیا کارشناسان امنیتی با چنین پیشنهاداتی برای از بین بردن کسب و کار های آنلاین عواقب ناشی از بیکاری فعالان در وبسایتی همچون دیوار را در نظر گرفته اند؟

سلیقه ای عمل کردن در این عرصه با در نظر نگرفتن عواقب ناشی از این اقدامات مطمئنا صدماتی جبران نا پذیر به حوزه آی تی و فعالان در این حوزه خواهد زد.

بیشتر بخوانید : 

درباره رزیتا اکبری زاده

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *