عصبانیت از کجا نشات می گیرد ؟ | واقعیت هایی در مورد عصبانیت

عصبانیت از کجا نشات می گیرد ؟ | واقعیت هایی در مورد عصبانیت

عصبانیت از کجا نشات می گیرد ؟ | واقعیت هایی در مورد عصبانیت

به این پست امتیاز دهید

این روزها تمامی افراد به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی به نوعی در ذهن خود درگیر هستند و نمی توانند در مقابل عصبانیت و ناراحتی خود ایستادگی کنند. از طرفی دیگر، خلق و خوی خشن سبب می گردد تا افراد در تمامی روابط خود با مشکل روبرو شوند و به نوعی تمامی روابط آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بخش تصمیم داریم تا مواردی را در مورد خشمگین شدن و عصبانیت برای شما شرح بدهیم، بتوانید شاید در مقابل این وارد ایستادگی داشته باشید.

حقایقی در خصوص خشم

علت های زیادی برای خشمگین شده افراد وجود دارد که اساسا علت خشمگین شدن را ماشه می‌ نامند. برخی از افراد به این دلیل که یک عصبانیت معمولی گاهی اوقات تبدیل به یک بحث و مشکل بزرگ می شود، در تعجب هستند. اساسا تکنیک‌ های کنترل کردن عصبانیت برای اشخاصی که در حال دست و پنجه نرم کردن با این مسئله هستند بسیار کاربردی خواهد بود.

دلیل عصبانیت افراد

به طور کلی دلایل و یا ماشه‌ های عصبانیت بسیار مختلف هستند و احتمال دارد گیر کردن در ترافیک، توهین به شخص توسط یک دوست و یا احساس تهدید شدن سبب ایجاد عصبانیت گردد. در صورتی که تمامی افراد به یک سیستم و به یک علت عصبی نمی‌ شوند. فرآیندها و کاراکترهای مختلفی در عصبانیت افراد نقش دارد. این موارد شامل:

نوع شخصیت اشخاص

اشخاصی که از ویژگی‌ های شخصیتی بخصوصی بهره مند هستند، نظیر نارسیسیسم و ​​حس رقابت‌ پذیری، بیشتر عصبانی می شوند. همچنین بعضی از افراد به صورت طبیعی سریع‌ تر واکنش از خود نشان می‌ دهند و به آسانی هر چه تمام تر عصبانی می شوند. از طرفی دیگر، برخی از افرا به صورت طبیعی بیش از اندازه خونسرد هستند و کمتر توسط عامل های خارجی مشابه تحریک می گردند.

عصبانیت

سنین کودکی

در مجموع کودکان با دیدن والدین و آطرافین خود، در دوره ی کودکی، یاد می گیرند که چطور می‌ توانند عصبانیت خود را نشان دهند و یا حتی آن را سرکوب نمایند. بچه هایی که والدین را الگو قرار می دهند، یاد می گیرند – نظیر پرخاش کردن و یا ضربه زدن به دیوار – بیشتر ممکن است از رفتارهای مشابه استفاده نمایند و یا کنترل خشم خود را از دست بدهند. اساسا کودکانی که با عصبانیت خود روبرو می‌ گردند، بیشتر تلاش می کنند تا روش مشابهی را دنبال کنند.

شکل گیری عوامل تاثیرگذار

اساسا این مسئله همیشه یک رخداد سریع نیست که سبب خشم می‌ گردد؛ خشم اساسا نتیجه ی احساسات روحی و بیولوژیکی می باشد که فرد پیش از عصبی شدن تجربه می نماید. برای مثال، شخصی که هم اکنون با شرایط گرسنگی و یا خستگی در محل کار خود فعالیت می نماید بیشتر ممکن است عصبانی شود.

ارزشیابی موقعیت

نحوه ی ارزشیابی یک شرایط توسط شخص یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده در زمان عصبانیت شما می باشد. برای مثال، در صورتی که شخصی در ترافیک گیر کرده باشد، احتمال دارد نا امید گردد، اما متوجه می شود که احتمال دارد راننده دیگر با منطقه آشنا نبوده و یا عجله داشته باشد. شخص دیگری که به همین ترتیب در ترافیک مانده است، احتمال دارد عصبانی شود، زیرا این فرد شرایط را متفاوت ارزشیابی می کند و معتقد است که راننده اساسا آن‌ ها را در ترافیک گرفتار نموده است.

عصبانیت

عوارض ناشی از عصبانیت

با اینکه خشمگین شدن و عصبانیت یک فرآیند کاملا طبیعی و نرمال می باشد ولی به طورکلی می تواند دلیل اصلی تجاوز گردد و می‌تواند عواقب بسیاری بدی بر زندگی شخص داشته باشد. عصبانیت می‌ تواند بر سلامت بدن افراد نیز تاثیرگذار باشد؛ این فرآیند سیستم عصبی را تحریک می‌ نماید و سبب ایجاد تغییرات هورمونی و عصبی می‌ گردد که می‌ تواند کل بدن را تحت تاثیر خود قرار بدهد. پس از گذشت زمان، این مسائل می‌ تواند خطرات عواقب اساسی بهداشتی را افزایش دهد، شامل:

  • ایجاد حملات قلبی
  • افزایش فشار خون
  • ایجاد سکته ی مغزی
  • ایجاد بیماری های قلبی
  • ایجاد زخم معده
  • بیماری‌ های مربوط روده
  • کاهش سرعت بهبود زخم

همچنین عصبانیت می‌ تواند مسائلی در زندگی فرد با تأثیر بر میزان توانایی آن‌ ها در کاهش کیفیت شغلی و یا حفظ دوستی ها و روابط فردی ایجاد نماید. عصبانیت شدید حتی می‌ تواند سبب ایجاد مشکلات اساسی گردد، زیرا سبب می‌ گردد که فرد رفتار بسیار پرخاشگرانه ای را از خود بروز دهد.

عصبانیت

در چه مواقعی خشم تبدیل به یک مسئله ی اساسی می گردد؟

علائم و نمادهای مختلفی وجود دارد که احتمال دارد  به این شکل باشد که فردی باید در برخورد با عصبانیت به فرد کمک کند. سوالات زیر احتمال دارد که به منظور تعیین اینکه شخص احتیاج به کمک دارد، تعیین کننده باشند:

  • آیا عصبانیت می تواند  سایر افراد را تحت تاثیر قرار دهد؟
  • آیا شخص پس از وقوع عصبانیت خجالت خواهد کشید؟
  • آیا سایر افراد در خصوص عصبانیت نظر می‌ دهند؟
  • آیا روابط فرد از دست رفته است که خیلی عصبانی گردیده است؟
  • آیا عصبانیت می تواند بر نوع عملکرد و یا کارایی فرد تاثیرگذار باشد؟
  • آیا سلامت و یا کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد؟
  • آیا شخص حس می‌ کند که خیلی عصبانی می باشد؟

پاسخ تمامی این سوالات بله می باشد و احتمال دارد که هر یک از این سوالات بدین معنا باشد که شخص به یک فرد حرفه‌ ای به منظور کنترل خشم خود احتیاج داشته باشد. کنترل احساسات و عواطف در زمان عصبانیت، بسیار مفید می‌ باشد. این موضوع احتمال دارد که شامل درمان، گروه‌ های حمایت کننده و یا تکنیک‌ های مدیریت خشم گردد.

عصبانیت

کاهش میزان استرس و اضطراب

میزان استرس و افسردگی و اضطراب به طورکلی با خشم ارتباط دارد. میزان استرس و اضطراب می‌ تواند سبب خشم و اضطراب و استرس و افسردگی گردد. روش‌ های یادگیری مدیریت کردن  تمامی این احساسات می‌ تواند سبب کاهش میزان خشم در افراد گردد. استراتژی‌ های مختلفی حاکم است که افراد می‌ توانند با استفاده از آن‌ ها به رویارویی با استرس و یا شرایط استرس زا دست بزنند، از این دست کارها می توان به:

حل جدول

برقراری تماس تلفنی با یک دوست

ریلکسیشن

نفس عمیق

ورزش کردن منظم

صبور بودن برای یک زمان کوتاه

قدم زدن

یاد گرفتن و شناسایی شرایط های استرس زا و رویارویی با آن‌ ها به شکل مولد، خشم را کاهش می‌ دهد و واکنش اشخاص را نسبت به عوامل شکل دهنده که ممکن است سبب واکنش شدید شود را کاهش می دهد. میزان افسردگی و اضطراب اساسا بهتر است تا با ملاقات با  یک پزشک، درمان گردد. به منظور رویارویی با این موضوعات، اساسا احتیاج است تا از روش های درمانی با دارو استفاده گردد. کاهش میزان استرس، اضطراب و افسردگی احتمال دارد واکنش های عصبی را کاهش دهد.

مدیریت عصبانیت

برخی از فرآیندهای اصلی شامل:

  • تشخیص میزان خشم پیش از آن که شدید شود
  • شمارش اعداد تا ۱۰
  • تنفس عمیق و آرام
  • ورزش کردن
  • در مواقع عصبانیت سعی کنید که حتما استراحت کنید
  • یافتن یک محیط خلوت
  • صحبت با شخصی دیگر به منظور بیان دلیل عصبانیت

اشخاص مبتلا به خشم در صورت پیدا نکردن این روش صحیح، باید به پزشک مراجعه نمایند. مراجعه به پزشک می‌ تواند سبب شود تا ارجاع به یک متخصص و یا حتی یک برنامه مدیریت خشم فردی به منظور یاری به فرآیند آموزش و تقویت تکنیک‌ های مذکور باشد.

نتیجه گیری

اساسا خشم و عصبانیت عاطفه‌ ای عادی می باشد، ولی وقتی که به شکلی مناسب بیان نشود، می‌ تواند سریعا از کنترل خارج گردد. با تمامی این تفاسیر، بسیاری از استراتژی‌ های کمک به خشم احتمال دارد که از قبل صورت پذیرفته باشند ولی نخستین و اصلی ترین قدم این است که تشخیص بدهید، خشم یک مسئله می باشد و به شکل فعال آن را کنترل نمایید.

بیشتر بخوانید

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

درباره رزیتا اکبری زاده

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *