گزارش IDC از رشد چشمگیر هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳

گزارش IDC از رشد چشمگیر هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳
بدون نظر, ۱۲/۰۱/۱۳۹۸, توسط , در موبایل

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی IDC در روز پنج‌شنبه ۲۸ مارس سال جاری میلادی (۸ فروردین ۱۳۹۸) گزارش خود را از وضعیت بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده منتشر کرد. بر اساس پیش‌بینی بخش بررسی فصلی بازار جهانی هدست‌های AR و VR، عرضه این هدست‌ها در سال ۲۰۱۹ به ۸.۹ میلیون واحد خواهد رسید که در مقایسه با سال گذشته، ۵۴.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. بررسی‌های کارشناسان IDC نشان می‌دهد که این رشد پرقدرت در طول سالیان آتی ادامه خواهد یافت، به طوری که در سال ۲۰۲۳ عرضه جهانی هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده بالغ بر ۶۸.۶ میلیون دستگاه خواهد بود؛ رقمی که از نرخ رشد مرکب سالانه ۶۶.۷ درصدی در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ حکایت دارد.

Oculus Rift

Oculus Rift S

پژوهشگران IDC انتظار دارند که عرضه هدست‌های واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۳ با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) پنج ساله ۴۶.۷ درصدی به ۳۶.۷ میلیون واحد برسد. در میان فرم فاکتورها و محصولات مختلف، ۵۹ درصد از هدست‌های عرضه‌شده در سال ۲۰۲۳، هدست‌های واقعیت مجازی مستقل (standalone) خواهند بود. پس از آنها نمایشگرهای سربند یا HMD (کوتاه‌شده Head-Mounted Displays) متصل و وابسته حدود ۳۷.۴ درصد از سهم عرضه را در اختیار خواهند داشت و در نهایت، ۳.۶ درصد باقیمانده از آنِ هدست‌های بدون نمایشگر (یا Screenless Viewers) خواهد بود.

در بازار هدست‌های واقعیت افزوده، پیش‌بینی شده است که کل عرضه تا سال ۲۰۲۳ با نرخ رشد سالانه مرکب ۱۴۰.۹ درصد به ۳۱.۹ میلیون واحد برسد. در بازار این دسته از محصولات نیز هدست‌های مستقل بیشترین سهم عرضه را به خود اختصاص خواهند داد. بر اساس داده‌های منتشرشده توسط IDC، در سال ۲۰۲۳ برابر با ۵۵.۳ درصد از سهم بازار یعنی ۱۷.۶ میلیون دستگاه هدست مستقل AR وارد بازار خواهد شد و پس از آن نمایشگرهای سربند وابسته (یا Tethered HMDs) قرار می‌گیرند که ۴۴.۳ درصد از سهم بازار را از آن خود خواهند ساخت. در این حوزه نیز هدست‌های بدون نمایشگر سهم بازاری کمتر از ۱ درصد را ثبت خواهند کرد.

IDC AR VR Headsets Market Report 2019 2023

پیش‌بینی از بازار جهانی هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر پژوهش بخش بررسی دستگاه‌های همراه در IDC، ارائه هدست‌های جدید توسط برندهایی همچون Oculus، اچ‌تی‌سی، مایکروسافت و سایرین به تحریک رشد بازار در سال ۲۰۱۹ و سال‌های پس از آن کمک خواهد کرد. با این حال، محرک‌های رشد بازار AR/VR به محصولات جدید سازندگان هدست محدود نمی‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها، جدیدترین چیپ‌ست کوالکام نیز نقش مهمی در فعال ساختن شرکای سخت‌افزاری و فراهم کردن اتصال‌پذیری شبکه برای تولیدکنندگان محتوا ایفا خواهد نمود.

Microsoft Hololens

Microsoft Hololens

از نظرگاه کلی، به طور تقریبی دوسوم تمام هدست‌ها در بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده در سال ۲۰۲۳ به بخش تجاری عرضه خواهند شد؛ چرا که بخش عمده‌ای از هدست‌های AR و VR از اساس به هدف این مشتریان تولید خواهند شد. به علاوه، نحوه استفاده و کاربرد این ابزارها نیز در صنایع گوناگون به طور چشمگیری متنوع خواهد بود و موارد کلیدی متعددی را در زمینه‌های اختصاصی، از آموزش و خدمات تا خرده‌فروشی و طراحی، در بر می‌گیرد.

تام مینلی (Tom Mainelli)، معاون IDC در بخش ابزارها و واقعیت افزوده و مجازی، بر این باور است که گروهی از نخستین فعالان این حوزه با نگاهی خردمندانه به پذیرش موارد استفاده تجاری از فناوری واقعیت مجازی حرکت کرده‌اند و فراتر از کاربرد در زمینه بازی و ویدئو، در انتظار تجارب مشتری‌محور بیشتری هستند. از دید او «بخش واقعیت افزوده در کسب‌وکار هدست‌ها، صرف نظر از برخی موارد استثنا، از همان ابتدا به طور عمده روی بخش سازمانی متمرکز بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم که این روند در آینده نزدیک هم ادامه داشته باشد؛ چرا که اغلب مصرف‌کنندگان در کوتاه‌مدت، از طریق گوشی هوشمند یا تبلت، واقعیت افزوده را تجربه خواهند کرد.» 

برچسب ها :
mobile.ir

درباره آریا پارسا

چند ساله که برنامه نویسی می کنم. به دنیای دیجیتال و وب بسیار علاقه مندم و سعی می کنم هر روز در دیجی وبی مطالب مفیدی را برای شما دوستان ارسال کنم.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *