SensorTower: درآمدزایی بیشتر App Store در برابر Google Play

SensorTower: درآمدزایی بیشتر App Store در برابر Google Play
بدون نظر, ۳۱/۰۳/۱۳۹۸, توسط , در موبایل

واحد خبر mobile.ir : شکی نیست که اندروید با در دست داشتن ۸۵ درصد از سهم بازار جهانی اسمارت‌فون، فاصله زیادی با iOS دارد، اما علی‌رغم این حقیقت، فروشگاه اپلیکیشن‌های iOS درآمد بیشتری داشته است. مؤسسه Sensor Tower به‌تازگی با انتشار گزارشی از داده‌های مالی فروشگاه‌های App Store و Google Play، درآمد حاصل از این دو فروشگاه را مقایسه کرده است. آمار Sensor Tower که در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ تدوین شده، نشان می‌دهد که در پایان اولین فصل از هر سال، همواره درآمدزایی App Store از Google Play بیشتر بوده که حداقل آن در سه ماهه نخست ۲۰۱۵ (۱۵ درصد بیشتر) و حداکثر آن در سه‌ماهه نخست ۲۰۱۷ (۶۸ درصد بیشتر) رقم خورده است.

SensorTower Google Play vs App Store Revenue Report Q1 2019

جمع‌آوری آمار مربوط به فروش اپلیکیشن‌ها در قسمتی از مؤسسه Sensor Tower به نام Store Intelligence انجام می‌شود. برآورد Store Intelligence حاکی از آن است که طی سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، میزان هزینه کاربران در سراسر دنیا برای ۱۰۰ اپلیکیشن برتر App Store و Google Play، روی هم رفته ۱۳۰.۴ میلیون دلار بوده است. در این میان، متوسط درآمد ناخالص فروشگاه‌های App Store و Google Play در فصل اخیر به‌ترتیب برابر با ۸۳.۸ و ۵۱ میلیون دلار عنوان شده است. با این حساب، میزان درآمدزایی ۱۰۰ اپلیکیشن برتر App Store در بازه زمانی یاد شده، ۶۴ درصد بیشتر از ۱۰۰ اپلیکیشن برتر Google Play بوده است.

SensorTower Google Play vs App Store Revenue Report Q1 2019

درامد متوسط ۱۰۰ منتشر کننده برتر اپلیکیشن موبایلی از سه‌ماهه اول ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد، تیم تحقیقاتی Sensor Tower، میزان هزینه کاربران برای ۱۰۰ اپلیکیشن‌ نخست در فروشگاه‌های App Store و Google Play را از سه‌ماهه اول ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ بررسی کرده‌اند که در نتیجه این امر، نرخ رشد سالانه مرکب این دو فروشگاه طی این بازه زمانی ۵ ساله، ۳۱ درصد اعلام شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، نرخ رشد سالانه مرکب App Store و Google Play به ترتیب ۳۱.۳ و ۳۱.۲ درصد بوده است.

رشد درآمدزایی این دو فروشگاه به قدری بوده که می‌توان گفت متوسط مبلغی که کاربران در فصل اخیر برای هر یک از ۱۰۰ اپلیکیشن برتر App Store و Google Play هزینه کرده‌اند، ۱۲.۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. اگر بخواهیم مجموع درآمدزایی فصل اخیر را با مدت مشابه در سال ۲۰۱۴ مقایسه کنیم، میزان رشد ۲۸۵ درصد خواهد شد. به عبارت دقیق‌تر از سال ۲۰۱۴ تاکنون، درآمدزایی ۱۰۰ اپلیکیشن برتر در App Store حدود ۲۹۱ درصد و در Google Play حدود ۲۸۹ درصد رشد داشته است.

متوسط درآمد ۱۰۰ اپلیکشن برتر غیر بازی در هر دو پلتفرم اپل و گوگل در بازه زمانی یاد شده، ۲۹ میلیون دلار بوده است. اما وقتی ۱۰۰ اپلیکیشن برتر (غیر از اپلیکیشن‌های بازی) را از حیث درآمدزایی بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که تفاوت بین درآمدزایی App Store و Google Play فراتر از این حرف‌هاست. طبق داده‌های گزارش Sensor Tower، متوسط مبلغی که کاربران طی فصل اخیر برای اپلیکیشن‌های برتر App Store (غیر از گیم‌ها) هزینه کرده‌اند بالغ بر ۲۳.۳ میلیون دلار بوده است. این در حالی‌ست که همین کمیت برای Google Play حدود ۷ میلیون دلار ذکر شده است. به عبارت دیگر، اختلاف درآمدزایی اپلیکیشن‌های غیرگیم در این دو فروشگاه، طی سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹، برابر با ۲۳۲ درصد بوده و به این ترتیب می‌توان گفت درآمد برنامه‌های برتر App Store حدود ۳.۳ برابر درآمد برنامه‌های برتر Google Play بوده است.

SensorTower Google Play vs App Store Revenue Report Q1 2019

درامد متوسط ۱۰۰ منتشر کننده برتر اپلیکیشن موبایلی غیر بازی از سه‌ماهه اول ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

طبق گزارش Sensor Tower، متوسط میزان درآمد ناخالص ۱۰۰ اپلیکیشن‌ برتر غیر بازی در فروشگاه‌های اپل و گوگل از سه‌ماهه نخست ۲۰۱۴ تاکنون، با نرخ رشد سالانه مرکب ۵۶ درصد افزایش یافته که در این میان، نرخ رشد App Store و Google Play به ترتیب برابر با ۵۶.۱ و ۵۰.۹ درصد عنوان شده است. لذا متوسط مقدار هزینه کاربران برای ۱۰۰ اپلیکیشن برتر غیر بازی در این دو فروشگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۳ درصد رشد داشته و به عبارت دقیق‌تر، رشد سالانه این هزینه متوسط در App Store برابر با ۳۰.۵ درصد و در Google Play برابر با ۴۴.۴ درصد گزارش شده است.

در بررسی ۱۰۰ بازی برتر در هر دو فروشگاه App Store و Google Play، مشخص شد که طی سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹، کاربران به طور متوسط ۱۱۴.۵ میلیون دلار برای اپلیکیشن‌های بازی هزینه پرداخته‌اند. این رقم نشان می‌دهد مقدار هزینه کاربران برای بازی‌ها (۱۱۴.۵ میلیون دلار) تقریبا بیش از ۴ برابر هزینه‌ای بوده که افراد برای سایر اپلیکیشن‌ها پرداخت کرده‌اند (۲۹ میلیون دلار). هرچند، تفاوت فاحشی که بین درآمدزایی دو فروشگاه اپل و گوگل برای اپلیکیشن‌های غیربازی وجود دارد، در اپلیکیشن‌های بازی کمتر مشاهده می‌شود، اما در اینجا هم اپل جلوتر از گوگل است؛ متوسط درآمد بازی‌های برتر App Store در فصل اخیر برابر با ۷۰.۳ میلیون دلار بوده که نسبت به متوسط درآمد بازی‌های برتر Google Play (یعنی ۴۸ میلیون دلار) حدود ۴۸ درصد بیشتر بوده است.

SensorTower Google Play vs App Store Revenue Report Q1 2019

درامد متوسط ۱۰۰ منتشر کننده برتر بازی‌های موبایلی از سه‌ماهه اول ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

متوسط درآمد ۱۰۰ بازی برتر در هر دو فروشگاه، طی ۶ سال اخیر با نرخ رشد سالانه مرکب ۲۸.۵ درصد افزایش یافته که در این میان، نرخ رشد Google Play برابر با ۳۰.۲ درصد و نرخ رشد App Store معادل ۲۷.۹ درصد عنوان شده است. به این ترتیب، علی‌رغم بیشتر بودن درآمدزایی بازی‌های برتر در App Store، آمارها نشان می‌دهند که رشد درآمدزایی بازی‌ها در Google Play سریع‌تر بوده است.

در مجموع، آمار و ارقام ارائه‌شده از سوی Sensor Tower بیانگر این نکته است که فروشگاه App Store اپل، از چندین منظر در زمینه هزینه کردن کاربران، نسبت به Google Play برتری دارد. بد نیست بدانید طبق گزارش Sensor Tower از وضعیت مالی این فروشگاه‌ها در سال ۲۰۱۸، میزان هزینه کاربران برای اپلیکیشن‌ها در App Store حدود ۸۸ درصد بیشتر از Google Play بوده است.

لازم به ذکر است، آمار و ارقامی که در گزارش Sensor Tower برای درآمدها ذکر شده، همگی از نوع ناخالص هستند. نکته مهم دیگر آنکه، داده‌های گزارش این مؤسسه، ارقام درآمدی مربوط به صرف هزینه کاربران چینی در Google Play را در نظر نگرفته است. مطمئنا محاسبه این داده‌ها، تأثیر چشم‌گیری بر نتایج پایانی خواهد داشت.

در پایان، ممکن است این سؤال ذهن شما را درگیر کند که علی‌رغم گستردگی بیشتر سیستم عامل اندروید، چرا درآمد اپلیکیشن‌های iOS بیشتر بوده است؟ در پاسخ باید بگوییم، بخش قابل توجهی از این اختلاف درآمد، به بازار بزرگ اندروید در کشورهای در حال توسعه مربوط می‌شود. با وجود کاربران فراوان اندروید در این کشورها، وضعیت مالی افراد در این مناطق مانع از صرف هزینه‌های زیاد برای خرید اپلیکیشن‌های پولی می‌شود.  

برچسب ها :
mobile.ir

درباره آریا پارسا

چند ساله که برنامه نویسی می کنم. به دنیای دیجیتال و وب بسیار علاقه مندم و سعی می کنم هر روز در دیجی وبی مطالب مفیدی را برای شما دوستان ارسال کنم.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *