گزارش Sensor Tower از دانلود و درآمدزایی اپلیکیشن‌های موبایل در نیمه نخست سال ۲۰۱۹

گزارش Sensor Tower از دانلود و درآمدزایی اپلیکیشن‌های موبایل در نیمه نخست سال ۲۰۱۹
بدون نظر, ۰۳/۰۵/۱۳۹۸, توسط , در موبایل

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه Sensor Tower در روز دوشنبه ۲۲ جولای ۲۰۱۹ (۳۱ تیر ۱۳۹۸) با انتشار گزارشی، درآمد جهانی اپلیکیشن‌های موبایل را در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار داد. طبق این گزارش، کاربران اسمارت‌فون طی این مدت، رقمی بالغ بر ۳۹.۷ میلیارد دلار را برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های iOS و اندروید هزینه کرده‌اند. این میزان در مقایسه با ۳۴.۴ میلیارد دلاری که در شش ماهه اول سال ۲۰۱۸ از سوی کاربران هزینه شده بود، ۱۵.۴ درصد افزایش داشته است. گفتنی‌ست، در این گزارش هزینه‌های صرف‌شده برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های App Store و Google Play مورد محاسبه قرار گرفته و فروشگاه‌های متفرقه اپلیکیشن‌های اندرویدی در نظر گرفته نشده‌اند.

SensorTower Google Play and App store Revenue Report H1 2019

میزان دانلود و درآمد اپلیکیشن‌های موبایل در سراسر جهان

هزینه کاربران برای اپلیکیشن‌های iOS در نیمه نخست سال ۲۵.۵ میلیارد دلار برآورد شده که نسبت به هزینه کاربران در دوره مشابه قبلی (۲۲.۶ میلیارد دلار) ۱۳.۲ درصد افزایش داشته است. داده‌های گزارش حاکی از آنند که درآمدزایی اپلیکیشن‌های iOS حدود ۸۰ درصد بیشتر از برنامه‌های اندرویدی بوده است. طبق این گزارش، کاربران Google Play در شش ماهه اول سال جاری میلادی ۱۴.۲ میلیارد دلار برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی خرج کرده‌اند که نسبت به رقم هزینه شده در مدت مشابه سال قبل (۱۱.۸ میلیارد دلار) ۱۹.۶ درصد رشد داشته است.

در این بین، درآمد اپلیکیشن Tinder، با رشد سالانه ۳۲ درصد، به ۴۹۷ میلیون دلار رسید و موفق شد عنوان درآمدزاترین اپلیکیشن غیربازی را در هر دو فروشگاه App Store و Google Play از آن خود کند. البته به گفته مؤسسه eMarketer، مخاطبین اپلیکیشن‌های دوست‌یابی (از جمله Tinder)، رشدی کندتر از حد انتظار داشته‌اند. طبق برآورد این مؤسسه، تا پایان سال ۲۰۱۹، احتمالا تعداد بزرگسالانی که در آمریکا هر ماه از اپلیکیشن‌های دوست‌یابی استفاده می‌کنند، ۲۵.۱ میلیون نفر باشد (پیش‌بینی قبلی این مؤسسه، ۲۵.۴ میلیون نفر بود). انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹، تنها ۲۱ درصد از آمریکایی‌های مجرد، از اپلیکیشن‌های دوست‌یابی استفاده کنند، که این میزان احتمالا تا سال ۲۰۲۳ تنها به ۲۳ درصد خواهد رسید. این بدان معناست که طی ماه‌های آتی، ممکن است اپلیکیشن Tinder جایگاه نخست خود را به اپلیکیشن‌های دیگر واگذار کند.

Netflix نیز با درآمدی حدود ۳۹۹ میلیون دلار، از منظر درآمدزایی در جایگاه دوم قرار گرفت. در نیمه اول سال گذشته میلادی، Netflix از لحاظ درآمد داخل-اپلیکیشنی حائز رتبه نخست شده بود، اما به دنبال تصمیم مسئولین این شرکت مبنی بر حذف اشتراک‌ها از ورژن iOS و اندروید این اپلیکیشن، درآمدزایی Netflix با افت موجه شد. البته باید توجه داشت که داده‌های گزارش Sensor Tower تنها به درآمد حاصل از اپلیکیشن اشاره دارند، نه درآمد مجموع سرویس یک کمپانی. گفتنی‌ست، اپلیکیشن Tencent Video (بدون احتساب کاربرانی که این برنامه را از فروشگاه‌های متفرقه چینی دانلود کرده‌اند) با کسب درآمدی معادل ۲۷۸ میلیون دلار، سوم شد. رتبه‌های چهارم و پنجم درآمدزایی نیز به ترتیب به اپلیکیشن‌های iQIYI و یوتیوب تعلق می‌گیرد.

SensorTower Google Play and App store Revenue Report H1 2019

میزان درآمد جهانی ناخالص اپلیکیشن در نیمه اول سال ۲۰۱۹

کاربران گوشی‌های هوشمند طی شش ماهه نخست سال جاری میلادی، ۵۶.۷ میلیارد اپلیکیشن را برای اولین بار از دو فروشگاه اپل و گوگل دانلود و نصب کرده‌اند. طبق گزارش اخیر، ۱۴.۸ میلیارد از این اپلیکیشن‌ها از App Store نصب شده که در مقایسه با برنامه‌های نصب‌شده از این فروشگاه در نیمه نخست سال قبل، ۱.۴ درصد کمتر شده است. لازم به ذکر است، سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹، اولین فصلی بود که در آن دانلود اپلیکیشن‌های iOS (به دلیل افت کلی iOS در چین) با رشد سالانه منفی روبرو شد. البته در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۹ شرایط مجددا عوض شد و دانلود اپلیکیشن‌های iOS با رشدی نزدیک به ۳ درصد به ۷.۴ میلیارد رسید. اما همان افت سه‌ماهه اول کافی بود تا دانلود این اپلیکیشن‌ها را در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ با رشد -۱.۴ همراه کند.

SensorTower Google Play and App store Revenue Report H1 2019

میزان دانلود جهانی اپلیکیشن در نیمه اول سال ۲۰۱۹

بر خلاف این رشد منفی، دانلود اپلیکیشن از Google Play با رشد سالانه ۱۶.۴ درصدی، از ۳۶ میلیارد (در نیمه اول ۲۰۱۸) به ۴۱.۹ میلیارد (در نیمه اول ۲۰۱۹) افزایش یافت. این میزان تقریبا ۲.۸ برابر اپلیکیشن‌های دانلود شده برای بار اول در iOS در بازه زمانی مشابه است. علی‌رغم تقریبا ۳ برابر بودن دانلود اپلیکیشن‌های اندروید در مقایسه با iOS، درآمدزایی اپلیکیشن‌های iOS حدود ۱.۸ برابر بیشتر از اپلیکیشن‌های اندرویدی بوده است.

رتبه‌بندی ۳ اپلیکیشن پردانلود در شش ماهه اول ۲۰۱۹ (بدون تغییر نسبت به نیمه نخست ۲۰۱۸) به ترتیب عبارتند از واتس‌اپ، مسنجر و فیس‌بوک (که هر سه محصول شرکت فیس‌بوک هستند). اپلیکیشن TikTok بار دیگر با پشت سر گذاشتن اینستاگرام، چهارمین اپلیکیشن پردانلود دنیا لقب گرفت. علی‌رغم اعمال ممنوعیت دوهفته‌ای برای این اپلیکیشن در بزرگ‌ترین بازارش (که در سه‌ماهه دوم رخ داد)، تعداد دانلود و نصب بار اول این اپلیکیشن در نیمه نخست سال ۲۰۱۹، با رشد سالانه ۲۸ درصدی به حدود ۳۴۴ میلیون بار رسید.

میزان دانلود و درآمد اپلیکیشن‌های بازی موبایل در سراسر جهان

طی شش ماهه اخیر، کاربران اسمارت‌فون (اندروید و iOS) حدود ۲۹.۶ میلیارد دلار را صرف اپلیکیشن‌های بازی نموده‌اند که به گفته Sensor Tower، این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۱.۳ درصد رشد داشته است. میزان هزینه کاربران برای بازی‌های اندرویدی در Google Play، با رشد قابل‌توجه ۱۶.۸ درصد، به ۱۲ میلیارد دلار بالغ شد. اما درآمدزایی بازی‌های iOS در App Store تنها با ۷.۸ درصد رشد سالانه به ۱۷.۶ میلیارد دلار رسید. Sensor Tower این رشد کم را به دو عامل نسبت می‌دهد: رکود در میزان هزینه کاربران در چین برای اپلیکیشن‌های iOS و توقف صدور مجوز برای بازی‌های موبایلی جدید در این کشور.

بازی Honor of Kings (محصول کمپانی Tencent) همچنان رتبه نخست درآمدزایی در جهان را در اختیار دارد. درآمد این بازی در شش ماهه اخیر (بدون در نظر گرفتن پول‌هایی که در فروشگاه‌های متفرقه اندروید در چین برای این بازی هزینه می‌شود) به بیش از ۷۲۸ میلیون دلار رسید. بازی Fate/Grand Order (محصول کمپانی Sony Aniplex) – که در مدت مشابه سال قبل، از حیث درآمدزایی در رتبه سوم جهان قرار داشت – طی شش ماهه اخیر با کسب درآمدی معادل ۶۲۸ میلیون دلار، به جایگاه دوم صعود کرد. در مقابل، درآمد بازی Monster Strike (محصول کمپانی Mixi) به حدود ۵۶۶ میلیون دلار رسید و این بازی به رتبه سوم تنزل یافت.

بازی‌های Candy Crush Saga (محصول کمپانی King) و PUBG Mobile (محصول کمپانی Tencent) از نظر درآمدزایی به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. یکی از دلایلی که باعث افزایش درآمد بازی PUBG Mobile شد، استقبال کاربران چینی از نسخه دیگر این بازی با نام Game For Peace بوده که به طور اختصاصی برای این بازار طراحی شده است. جالب است بدانید این بازی در نیمه نخست سال جاری میلادی، فقط در پلتفرم iOS حدود ۱۴۱ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

SensorTower Google Play and App store Revenue Report H1 2019

میزان درآمد جهانی ناخالص بازی‌های موبایلی در نیمه اول سال ۲۰۱۹

بازی‌های جدید موبایلی در نیمه نخست امسال، ۲۰.۱ میلیارد بار دانلود داشته‌ که نسبت به نیمه اول سال قبل، با ۳.۲ درصد رشد همراه بوده است. تعداد دانلود بازی‌های iOS در این بازه زمانی، به خاطر عواملی که در بالا ذکر شد، با ۱.۴ درصد افت سالانه به ۴.۴ میلیارد کاهش یافت. این در حالی‌ست که تعداد دانلود بازی‌های اندرویدی در Google Play با رشد ۴.۶ درصدی به ۱۵.۷ میلیارد رسید.

SensorTower Google Play and App store Revenue Report H1 2019

میزان دانلود جهانی بازی‌های موبایلی در نیمه اول سال ۲۰۱۹

Color Bump 3D (محصول کمپانی Good Job Games)، بازی Garena Free Fire (محصول کمپانی Garena) و PUBG Mobile (محصول کمپانی Tencent) در صدر فهرست پردانلودترین بازی‌های موبایلی در هر دو پلتفرم اندروید و iOS قرار دارند.  

برچسب ها :
mobile.ir

درباره آریا پارسا

چند ساله که برنامه نویسی می کنم. به دنیای دیجیتال و وب بسیار علاقه مندم و سعی می کنم هر روز در دیجی وبی مطالب مفیدی را برای شما دوستان ارسال کنم.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *