گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹ – رشد ۲۰ درصدی درآمدها

گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹ – رشد ۲۰ درصدی درآمدها
بدون نظر, ۱۰/۰۸/۱۳۹۸, توسط , در موبایل
واحد خبر mobile.ir :

کمپانی آلفابت (که گوگل مهم‌ترین زیرمجموعه آن محسوب می‌شود) در روز دوشنبه ۲۸ اکتبر ۲۰۱۹ (۶ آبان ۱۳۹۸) گزارش مالی خود از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، آلفابت طی سومین فصل از سال جاری میلادی، درآمدی برابر با ۴۰.۴۹ میلیارد دلار کسب نموده که در مقایسه با درآمد شرکت در مدت مشابه سال گذشته (۳۳.۷۴ میلیارد دلار) ۲۰ درصد رشد داشته است (با فرض ثبات واحد پولی، این رشد برابر با ۲۲ درصد خواهد بود). ۹.۱۷ میلیارد دلار از این درآمد، سود عملیاتی آلفابت بوده که با ۲۳ درصد رشد سالانه همراه بوده است. سود خالص این کمپانی در فصلی که گذشت نیز به ۷.۰۶ میلیارد دلار می‌رسد.

Sundar Pichai مدیرعامل گوگل

ساندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل گوگل، ضمن ابراز رضایت از حرکت رو به جلوی شرکت، پیشرفت‌های اخیر آلفابت در زمینه‌هایی مثل جست‌وجو و رایانش کوانتومی و رشد درآمدی قدرتمند حاصل از جست‌وجوی موبایلی، یوتیوب و فضای ابری را یادآور شد. وی افزود: «ما بر ارائه مفیدترین خدمات به کاربران و شرکای خود تمرکز نموده و فرصت‌های فراوانی را در پیش رو می‌بینیم.» روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت و گوگل، از ادامه سرمایه‌گذاری شرکت در استعداد و زیرساخت‌ها خبر داده تا به این وسیله بتوان رشد شرکت (به ویژه در عرصه‌های نوینی مثل رایانش ابری و یادگیری ماشینی) را حمایت نمود.

مثل همیشه، بیشتر درآمد آلفابت از راه تبلیغات گوگل به دست آمده است. طبق گزارش اخیر، تبلیغات گوگل حدود ۳۳.۹۲ میلیارد دلار برای آلفابت درآمدزایی داشته که نسبت به درآمد این بخش در مدت مشابه سال گذشته (۲۸.۹۵ میلیارد دلار) افزایش قابل‌توجهی داشته است. درآمدهای دیگر گوگل، که از کسب‌وکار ابری، محصولات سخت‌افزاری (مثل گوشی‌های پیکسل و دیوایس‌های Nest و Home) و سرویس Play Store به دست می‌آید، در گزارش مالی شرکت تحت عنوان Google other revenues درج می‌شود. طبق گزارش اخیر، رقم درآمد گوگل در این بخش با افزایش ۳۹ درصدی نسبت به سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸، به ۶.۴۲ میلیارد دلار رسیده و ۱۶ درصد از کل درآمد شرکت را تشکیل می‌دهد.

نتایج مالی سایر کسب‌وکارهای آلفابت – که شرکت‌هایی مثل Waymo ،Wing ،Verily ،Fiber و … را شامل می‌شود – در گزارش مالی شرکت با عنوان Other Bets (ریسک‌های دیگر) ثبت می‌گردد. این بخش، مثل فصل‌های گذشته، همچنان زیان‌ده بوده، اما ظاهرا میزان درآمدزایی آن با سرعت کمی در حال افزایش است. درآمد فصل اخیر آلفابت در این بخش – که عمدتا از شرکت‌های Verily و Fiber حاصل شده – برابر با ۱۵۵ میلیون دلار بوده است. همان طور که گفته شد، این درآمد هیچ سودی در بر نداشته و ۹۴۱ میلیون دلار زیان را به آلفابت تحمیل کرده است. برای مقایسه، این بخش در زمان مشابه در سال گذشته درآمد ۱۴۶ میلیون دلاری و ضرر عملیاتی ۷۲۷ میلیون دلاری را ثبت کرده بود.

اما کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های آلفابت، درآمد خالص (یا bottom-line) این شرکت آمریکایی را تحت تأثیر قرار داد. افت سنگین ۱.۵ میلیارد دلاری در ارزش سرمایه‌گذاری در سهام تا حد زیادی رشد درآمدی آلفابت در جست‌وجوی موبایلی، تبلیغات یوتیوب و کسب‌وکار ابری را تحت‌الشعاع قرار داده است. البته آلفابت صریحا اشاره نکرده که کدام‌یک از سرمایه‌گذاری‌هایش در فصل اخیر با افت ارزش مواجه شده، اما می‌دانیم قبل از عرضه عمومی سهام شرکت‌های اوبر و Slack، آلفابت در هر دوی این کمپانی‌ها سرمایه‌گذاری کرده بود. ارزش سهام هر دو شرکت پس از اینکه در ابتدای امسال وارد بورس شدند، با کاهش مواجه شده است.

االبته، سرمایه‌گذاری‌های آلفابت تنها عاملی نبود که درآمد خالص شرکت را تحت تأثیر قرار داد، زیرا افزایش هزینه‌ها نیز در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است. هزینه‌های عملیاتی آلفابت در فصل اخیر ۳۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده که در مقایسه با هزینه‌های مدت مشابه سال قبل (۲۵.۱ میلیارد دلار) حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است. در این میان، هزینه‌های عمومی و اداری اجرایی (General and administrative) آلفابت به شدت افزایش داشته و با ۴۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲.۶ میلیارد دلار بالغ شده است.

به گفته روث پورات، افزایش هزینه‌های اداری اجرایی بیش از هر چیز به توافقی مربوط می‌شود که گوگل ماه قبل برای رفع مناقشات مالیاتی با فرانسه به امضا رساند. طبق این توافق، گوگل پذیرفت که ۵۵۴ میلیون دلار را به عنوان جریمه به دولت فرانسه پرداخت کند. اگر این جریمه را در نظر نگیریم، رشد هزینه‌های عمومی و اداری آلفابت، ۱۶ درصد خواهد بود.

جالب است بدانید سرعت رشد دیگر هزینه‌های آلفابت از سرعت رشد فروش این شرکت بالاتر بوده است. هزینه درآمد (یعنی هزینه‌ای که مستقیما به محصولات و خدمات شرکت مربوط می‌شود) و همچنین هزینه‌های مربوط به تحقیق و توسعه آلفابت، با سرعت بیشتری نسبت به درآمدهای شرکت افزایش یافته است. به گفته پورات، عمده هزینه درآمدهای آلفابت برای مراکز داده و همچنین استهلاک صرف شده است. اما در مقابل، هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت، به دلیل استخدام مهندسین جدید بالا رفته است. گفتنی‌ست، در پایان سپتامبر ۲۰۱۹، تعداد کارکنان آلفابت با ۱۸ ۲۱ درصد افزایش نسبت به سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸ به ۱۱۴,۰۹۶ نفر رسید.

بر خلاف رشد درآمد – که مطابق با پیش‌بینی کارشناسان بود – سود هر سهم آلفابت نتوانست انتظارات را برآورده کند . سود هر سهم یا EPS در فصل اخیر ۱۰.۱۲ دلار اعلام شده که نسبت به سود هر سهم در سه‌ماهه پایانی ۲۰۱۸ (یعنی ۱۳.۰۶ دلار) افت محسوسی داشته است. تحلیلگرانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده بودند، انتظار کاهش EPS نسبت به مدت مشابه سال قبل را داشتند، اما نه تا این حد. تحلیلگران، سود آلفابت در هر سهم را چیزی حدود ۱۲.۳۵ دلار تخمین زده بودند. به دنبال انتشار گزارش مالی آلفابت، ارزش سهام آلفابت در معاملات پس از ساعات اداری با ۲ درصد افت به ۱,۲۶۶.۷۵ دلار کاهش یافت.

برچسب ها :
mobile.ir

درباره آریا پارسا

چند ساله که برنامه نویسی می کنم. به دنیای دیجیتال و وب بسیار علاقه مندم و سعی می کنم هر روز در دیجی وبی مطالب مفیدی را برای شما دوستان ارسال کنم.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *