پلی استور و اپ استور بیشتر از ۵۰ برنامه آلوده به بدافزار تبلیغاتی را حذف کردند

پلی استور و اپ استور بیشتر از ۵۰ برنامه آلوده به بدافزار تبلیغاتی را حذف کردند

اپل و گوگل بیش از ۵۰ برنامه را از فروشگاه های برنامه تلفن همراه مربوطه خود که تبلیغات مخرب به میلیون ها کاربر ارائه می دهند را حذف کرده اند. نتایج به طور جداگانه توسط شرکت امنیتی موبایل مستقر در لندن Wandera و ارائه دهنده راه حل های امنیتی در اسلواکی ESET ارائه شد که پلی استور و اپ استور بیشتر از ۶۰ برنامه آلوده به بدافزار تبلیغاتی را حذف کردند .

رفتار تبلیغاتی مخرب

ESET حداقل ۴۲ برنامه اندرویدی را که در پلی استور موجود بودند پیدا کرد که حاوی نوع جدید تبلیغاتی به نام Ashas هستند.

این برنامه های که اولین بار در جولای ۲۰۱۸ منتشر شده اند، بیش از هشت میلیون بار نصب شده اند و منشا اصلی آن ها به یک دانشجوی دانشگاه ویتنامی در هانوی برمیگردد.

پس از نصب، برنامه فقط به تبلیغات تمام صفحه منتهی نمی شود، بلکه گوشی کاربر به یک سرور ریموت از راه دور متصل می شود و اطلاعاتی از جمله نوع دستگاه، نسخه سیستم عامل، زبان ، تعداد برنامه های نصب شده، فضای ذخیره سازی رایگان، وضعیت باتری، روت بودن دستگاه، فعال بودن حالت توسعه دهنده و اینکه آیا Facebook و Facebook Messenger روی آن نصب شده اند یا خیر را ارسال می کند.

برنامه های اندرویدی همچنین دارای راه هوشمندانه دیگری برای سو استفاده از کاربران دارند مثل مکان یابی آدرس آی پی های پنهان گوگل تا بتوانند به راحتی تبلیغات خود را با دور زدن بررسی های امنیتی گوگل ادامه دهند.

اگرچه برنامه های آلوده به بدافزار از پلی استور حذف شده اند، اما ممکن است در فروشگاه های برنامه های شخص ثالث موجود باشد یا در تلفن های کاربران قبلاً نصب شده باشد.

رفتار تبلیغاتی مخرب

تروجان کلیکر

در گزارشی مشابه از محققان شرکت انگلیسی Wandera، ۱۷ برنامه مخرب iOS نیز کشف شدند که برای تبلیغاتی درآمدی دیجیتال، کلیک های تبلیغاتی تقلبی ایجاد می کردند.

برنامه هایی که توسط توسعه دهنده هندی AppAspect Technologies Pvt در کشورهای مختلف منتشر شده است. این برنامه ها حاوی یک بدافزار Trojan با کلیک بر روی لینک ها ایجاد شده و با هر تعامل کاربر روی لینک های تبلیغاتی کلیک می کردند و به کلاهبرداری تبلیغاتی اقدام می کردند.

همچنین مشخص شد که آنها با سرورهای فرماندهی و کنترل نیز ارتباط برقرار میکنند تا تبلیغات هدفمند هدفمند را برای کاربران فعال کنند و حتی از کاربران بدون اطلاع آن ها، اشتراک سرویس های گران قیمت دریافت کند.

جالب اینجاست که این سرور در ماه آگوست توسط محققان وب به عنوان بخشی از برنامه تبلیغاتی مشابه تروجان شناسایی شده و در دسته پنجاه برنامه تبلیغاتی قرار گرفته است.

افزایش مصنوعی درآمدهای تبلیغ از طریق کلیک های تبلیغاتی جعلی یک مورد واضح از نقض قوانین اپ استور است. بنابراین ، به راحتی می توان فهمید که چرا اپل بی درنگ اقدام به پاک کردن این برنامه ها کرد.

تروجان کلیکر

منبع : thenextweb.com

درباره رزیتا اکبری زاده

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *