گزارش مالی سونی از سه‌ماه منتهی به دسامبر ۲۰۱۹ – یکه‌تازی سونی در بازار سنسورهای تصویری

گزارش مالی سونی از سه‌ماه منتهی به دسامبر ۲۰۱۹ – یکه‌تازی سونی در بازار سنسورهای تصویری
بدون نظر, ۱۸/۱۱/۱۳۹۸, توسط , در موبایل
واحد خبر mobile.ir :

خبرهایی که در رابطه با عملکرد سونی در دنیای اسمارت‌فون مخابره می‌شوند، معمولا ناامیدکننده‌اند، زیرا کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند این شرکت، دیگر رونق سابق را ندارد. طی چند سال اخیر فروش گوشی‌های سونی به شدت افت نمود و این بخش زیان‌دهی‌های پیاپی را تجربه کرد. کمپانی سونی در روز سه‌شنبه ۴ فوریه ۲۰۲۰ (۱۵ بهمن ۱۳۹۸) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال مالی ۲۰۱۹ این شرکت – منطبق بر آخرین فصل از سال ۲۰۱۹ – منتشر نمود. نتایج مالی سونی در سه‌ماهه یادشده چندان بد نبوده و کمی از سطح انتظارات بالاتر رفته است. جالب است بدانید حتی فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت نیز در قیاس با سه‌ماهه قبلی، به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

درآمد سونی در فصل اخیر ۲ تریلیون و ۴۶۳ میلیارد ین اعلام شده که در مقایسه با درآمد شرکت در مدت مشابه سال قبل از آن (۲ تریلیون و ۴۰۱ میلیارد ین) ۳ درصد رشد داشته است. سونی این رشد را به افزایش چشمگیر فروش در بخش‌هایی چون سرویس‌های مالی و راه‌کارهای حسی و تصویری نسبت می‌دهد. اما علی‌رغم رشد درآمد، سود عملیاتی شرکت نسبت به سه‌ماهه منتهی به دسامبر ۲۰۱۸، کاهش داشته است.

طبق گزارش مالی سونی، سود عملیاتی شرکت در سه‌ماهه منتهی به دسامبر ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۰۰.۱ میلیارد ین بوده که با نرخ کنونی تبدیل ارز برابر است با ۲.۷۵ میلیارد دلار. مقایسه این رقم با درآمد سونی در آخرین فصل از سال ۲۰۱۸ (یعنی ۳۷۷ میلیارد ین، معادل ۳.۴۶ میلیارد دلار) از افت ۲۰ درصدی حکایت می‌کند. به گفته سونی، عامل اصلی این افت، کاهش چشمگیر سود عملیاتی در بخش‌های موسیقی و بازی و خدمات شبکه‌ای‌ست. البته ناگفته نماند، اگر سود مربوط به خرید کمپانی موسیقی EMI – که در نوامبر ۲۰۱۸ توسط سونی خریداری شد – را در نظر نگیریم، سود عملیاتی سونی در سه‌ماهه منتهی به دسامبر ۲۰۱۹، نه تنها افت نکرده بلکه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۶ درصد نیز رشد داشته است.

در ادامه عملکرد تک‌تک کسب وکارهای سونی در سه‌ماهه منتهی به دسامبر ۲۰۱۹ را بررسی خواهیم کرد:

• محصولات و راه‌کارهای الکترونیکی

در ابتدا با پرسودترین کسب‌وکار سونی شروع می‌کنیم؛ بخشی که علاوه بر محصولات صوتی و تصویری و سرگرمی‌های خانگی، گوشی‌های هوشمند سونی را نیز در بر می‌گیرد. طی فصلی که گذشت درآمد این بخش با ۹ درصد افت سالانه به ۶۵۰.۴ میلیارد ین رسید. کاهش فروش تلویزیون و اسمارت‌فون و همچنین تأثیر نرخ تبدیل ارز، از عوامل این افت بر شمرده شده‌اند. اما سود عملیاتی در این قسمت با بیش از ۱۴ میلیارد ین رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸۰.۳ میلیارد ین بالغ شد. سونی این رشد را مدیون کاهش هزینه‌های عملیاتی – به ویژه در بخش ارتباطات موبایل – می‌داند. بد نیست بدانید علی‌رغم کاهش هزینه‌ها، سونی موفق شد در فصل اخیر ۱.۳ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به فروش برساند؛ این میزان معادل بیش از دو برابر تعداد گوشی‌های فروخته‌شده در سه‌ماهه قبل از آن (یعنی ۶۰۰ هزار دستگاه) است.

• راه‌کارهای حسی و تصویری

در بین کسب‌وکارهای مختلف سونی، بی‌گمان درخشان‌ترین کارنامه از آن راه‌کارهای حسی و تصویری است؛ جایی که تولید سنسورهای تصویری دوربین‌ها و محصولات نیمه‌رسانا را شامل می‌شود. حدود نیمی از بازار جهانیِ سنسورهای تصویری در اختیار سونی بوده و بیشتر برندهای دنیا – از جمله اپل و هواوی – از سنسورهای تصویری سونی بهره می‌برند. فروش این بخش در سه‌ماهه منتهی به دسامبر با ۲۹ درصد رشد سالانه، به ۲۹۸ میلیارد ین افزایش پیدا کرده است. به گفته سونی، ۷۵.۲ میلیارد ین از مبلغ یادشده، سود عملیاتی سونی بوده که آن هم در مقایسه با سود سه‌ماهه پایانی ۲۰۱۸ (یعنی ۴۶.۵ میلیارد ین) افزایش چشمگیری داشته است. عمده موفقیت سونی در این بخش، به افزایش فروش سنسورهای تصویری مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند مربوط می‌شود. روند کنونی بازار اسمارت‌فون، سازندگان را بر این داشته تا به منظور ارتقاء کیفیت عکس، در مجموعه دوربین گوشی‌های خود از سنسورهای بزرگ‌تر و لنزهای چندگانه استفاده کنند. همین پدیده، موجب افزایش تقاضا برای سنسورهای تصویری سونی شده است.

به گفته هیروکی توتوکی (Hiroki Totoki)، مدیر ارشد مالی سونی، تقاضا برای سنسورهای تصویری به‌قدری بالا بوده که علی‌رغم فعالیت کارخانه‌ها با حداکثر ظرفیت تولید، سونی از انباشت موجودی‌های برنامه‌ریزی‌شده ناتوان بوده است. اما وی هشدار داد که اگر شیوع ویروس کرونا موجب شود تا سازندگان اسمارت‌فون خطوط مونتاژ خود در چین را به مدت طولانی تعلیق کنند، ممکن است عرضه سنسورهای تصویری این شرکت با اختلال مواجه شود. به گفته توتوکی، احتمال دارد تهدید این ویروس به قدری جدی شود که سونی به ناچار پیش‌بینی جدید خود از روند رو به رشد درآمد شرکت را به کل کنار بگذارد. از این رو، به منظور کاهش وابستگی کسب‌وکار این بخش به گوشی‌های هوشمند، سونی در حال کار کردن روی سنسورهایی‌ست که در صنعت خودرو کاربرد دارند.

• بازی و سرویس‌های شبکه‌ای

می‌رسیم به سومین منبع سوددهی سونی که البته در گذشته پرفروغ‌تر از این ظاهر می‌شد. درآمد بخش بازی‌ها و سرویس‌های شبکه‌ای سونی در سه‌ماهه اخیر با قبول افت سالانه ۲۰ درصدی، به ۶۳۲.۱ میلیارد ین کاهش یافت. از جمله دلایل مسبب این افت، می‌توان به کاهش فروش کنسول‌های پلی‌استیشن ۴، کاهش فروش عناوین نرم‌افزاری non-first-party و تأثیر منفی نرخ تبدیل ارز اشاره کرد. منظور از نرم‌افزارهای non-first-party، برنامه‌هایی‌ست که منحصرا توسط شرکت سونی طراحی نشده‌اند. کاهش فروش همین نرم‌افزارها موجب شد تا افزایش فروش سرویس پلی‌استیشن پلاس در فصل اخیر به چشم نیاید و سود این قسمت از کسب‌وکار سونی با افت سالانه ۲۷ درصدی، به ۵۳.۵ میلیارد ین در سه ماهه چهارم ۲۰۱۹ تقلیل پیدا کند. به گفته سونی، پلی‌استیشن ۵ – که قرار است در سال جاری میلادی وارد بازار شود – از جهات مختلف بهبود یافته است، مثل گرافیک بهتر، کنترلرهای لرزشی پیشرفته و … . گفتنی‌ست، به اعتقاد توتوکی، شیوع ویروس کرونا می‌تواند زنجیره تأمینِ پلی‌استیشن و سایر محصولات الکترونیکی مصرفی سونی را نیز به چالش بکشد.

• موسیقی

به لطف افزایش فروش در بخش انتشار موسیقی (که در نتیجه خرید کمپانی EMI رخ داد) و همچنین افزایش فروش موسیقی‌های ضبط ‌شده (که عمدتا از افزایش درآمد استریم موسیقی نشأت می‌گیرد)، میزان فروش این بخش با ۴ درصد رشد سالانه، به ۲۱۶.۹ میلیارد ین رسید. اما همان طور که گفته شد، به دنبال خریداری کمپانی EMI توسط سونی، سود این شرکت در آن مقطع (معادل ۱۱۶.۹ میلیارد ین) در گزارش مالی سه ماهه منتهی به دسامبر ۲۰۱۸ لحاظ شد. حال، همین امر باعث شده تا در گزارش مالی اخیر، سود سه‌ماهه منتهی به دسامبر ۲۰۱۹ با اختلافی فاحش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از ۱۴۷.۱ به ۳۶.۳ میلیارد ین افت کند.

• سونی پیکچرز

طی فصل اخیر، بخش پیکچرز ۲۳۶ میلیارد ین درآمد کسب کرد که در قیاس با درآمد سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ (یعنی ۲۷۶.۷ میلیارد ین)، ۱۵ درصد افت نموده است. این افت به عوامل متعددی نسبت داده شده است، از جمله درآمد پایین در قسمت فیلم‌های سینمایی، کاهش درآمد گیشه به دلیل عملکرد قدرتمند فیلم ونوم (Venom) در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۱۸، کاهش درآمد حاصل از صدور مجوز برای برنامه‌های تلویزیون و نمایش خانگی و … . همچنین، عواملی از قبیل افزایش هزینه‌های تولیدات تلویزیونی و هزینه‌های بالای تولید که در نتیجه افزایش اپیزودهای شبکه برنامه‌سازی آمریکا در دوره کنونی بر سونی پیکچرز تحمیل شده، موجب شد تا سود عملیاتی این بخش از ۱۱.۶ میلیارد ین به کمتر از نصف (یعنی ۵.۴ میلیارد ین) کاهش یابد. به این ترتیب، سونی پیکچرز کم‌سودترین کسب‌وکار سونی در فصل اخیر لقب می‌گیرد.

• خدمات مالی

در فصلی که گذشت، درآمد قسمت خدمات مالی سونی، با یک جهش چشمگیر ۱۴۹ درصدی، به ۴۰۷.۲ میلیارد ین افزایش یافت. سونی این رشد خیره‌کننده را به عواملی مثل افزایش درآمد بیمه Sony Life نسبت می‌دهد. اما با وجود رشد درآمد خدمات مالی، سود عملیاتی این بخش، از ۳۷.۹ به ۳۲.۶ میلیارد ین کاهش یافت.

کمپانی سونی پیش‌بینی خود از سود سال ۲۰۲۰ را تا ۵ درصد افزایش داده است. به این ترتیب، مسئولین سونی امیدوارند در پایان سال جاری میلادی، سودی معادل ۸۸۰ میلیارد ین (۸.۱ میلیارد دلار) نصیب شرکت شود. این پیش‌بینی تقریبا با رقم تخمینی ۲۲ نفر از تحلیلگران مؤسسه Refinitiv (یعنی ۸۷۸.۴۷ میلیارد دلار) همخوانی دارد. قیمت سهام سونی در یک سال گذشته تا بیش از ۴۰ درصد رشد داشته و به بالاترین میزان خود در دو دهه اخیر رسیده است. این امر، مهر تأییدی‌ست بر عملکرد کنی‌چیرو یوشیدا (Kenichiro Yoshira)، مدیرعامل سونی، که موفق شد پس از یک دوره دگرگونی سازمانی در زمان مدیرعامل قبلی، شرکت را مجددا به مسیر اصلی برگرداند.

برچسب ها :
mobile.ir

درباره آریا پارسا

چند ساله که برنامه نویسی می کنم. به دنیای دیجیتال و وب بسیار علاقه مندم و سعی می کنم هر روز در دیجی وبی مطالب مفیدی را برای شما دوستان ارسال کنم.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *