چرا برای نسخه‌ی بعدی Need For Speed هیجان‌زده هستیم؟

چرا برای نسخه‌ی بعدی Need For Speed هیجان‌زده هستیم؟

همانند اکثر فرانچایزها ی قدیمی، سری Need For Speed توانسته با تمام سختی‌های رقابت با سایر عناوین سبک ریسینگ پیروزی‌هایی بدست آورد. فراز و نشیب‌ها و تکامل این مجموعه‌ی قدیمی برای برآورده کردن نیاز و نظر بازی‌بازان همیشه در حال تغییر بوده، به‌ طوری که سعی شد تا هویت اصلی یک IP به درستی حفظ شوند. در حقیقت برای حفظ یک IP هیچ مقیاسی وجود ندارد. شما فقط باید بهترین تصمیماتی را که می‌توانید در هر فرصتی  بگیرید، انجام دهید. به این ترتیب، الکترونیک آرتز (EA) تلاش خود را برای حفظ حق امتیاز این مجموعه به عنوان پویا یا سودآور بودن را امتحان کرده است.

شما می‌توانید استدلال کنید که در پیگیری تسلط بازار، عنوان Need For Speed هویت خود را کمی از دست داد اما در حقیقت تا زمانی که آخرین نسخه‌ی این فرانچایز منتشر شده است، باید بگوییم این عنوان بدون داشتن تغییرات عمده در دسترس قرار دارد. یکی از بزرگترین تحولات این مجموعه از زمانی اعمال شد که توسعه‌ی این عنوان با همکاری استودیوی سیتریون گیمز (Criterion Games) و حدودا چند سال پیش انجام شد. در آن نسخه بخش‌های جدیدی را دیدیم، برای نمونه می‌توانیم به حالت روح اشاره کنیم، بخشی که در نسخه‌های قبلی شاهد آن نبودیم اما سیتریون گیمز آن را به این مجموعه اضافه کرد.

پس از همکاری سیتریون در ساخت بازی Need For Speed Rivals در سال ۲۰۱۳، حالت روح یا همان گوست گیمز در بازی‌های این سری باب شد و سازندگان این بخش را به نسخه‌های ۲۰۱۷، Payback و Heat اضافه کردند که بسیار خوب ظاهر شد. با این وجود، به نظر می‌رسد که شاید پس از سال‌ها نسخه‌ای قرار است نسخه‌ای ایده‌آل ببینیم که می‌تواند به درستی به اصول سیتریون برگردانده ‌شود. برای هرکسی که عاشق بازی‌های قدیمی‌تر این مجموعه یا هرکدام از شاهکارهای سیتریون بوده این خبر بسیار جذاب خواهد بود و دلیل آن هم به شرح زیر است:

بیایید فقط درمورد سیتریون صحبت کنیم. این توسعه‌دهنده که قطعا فراز و نشیب‌های مخصوص به خود را داشته است. اجازه دهید در اینجا صادقانه بگوییم، هر استودیویی که می‌تواند به معرفی و توسعه‌ی آثار کلاسیک و کاملی مانند مجموعه Burnout بپردازد، سزاوار توجه شماست. تعداد کمی از این بازی‌ها هنوز هم به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های سبک آرکید و همچنین سبک خود به حساب می‌آیند. احتمالا با گرفتن فرمان هدایت بازی Need For Speed توسط تعدادی از افراد با استعداد و خلاق، این فرانچایز را به مجموعه‌ای که همگی آن را می‌شناختیم مبدل خواهند کرد.

این به هیچ وجه نشان نمی‌دهد که Need For Speed باید به اندازه‌ی خانواده‌ی Burnoutها دیوانه وار باشد، و من فکر نمی‌کنم که لزوما چنین انتظاری داشته باشیم، اما مطمئنا نسخه‌ی جدید که احتمالا بخش‌هایی از چند قسمت قبلی با خود به همراه دارد، می‌تواند همان چیزی باشد که بازی‌بازان انتظار آن را دارند. در ادامه باید بگوییم تمامی اقدامات و تغییراتی که قرار است در این نسخه اعمال شوند به نحوی است که اگر با استقبال و حمایت مواجه شوند، این سری خود را برای رقابت با عناوینی چون Forza و Gran Turismo آماده می‌کند که بدون شک این بازار برای بازی‌های سبک رانندگی فوق‌العاده واقع‌گرا و جذاب خواهد شد. مطمئنا هیچ سودی در تلاش برای رقابت با دو مجموعه‌ی بزرگ یاد شده در بالا برای الکترونیک آرتز وجود ندارد و به نظر می‌رسد که بخش‌ گوست در نسخه‌ی Heat بهترین تلاش برای منعکس کردن این حقیقت است. با این حال، هیچکس این حقیقت را بیشتر از سیتریون نمی‌داند. سری Burnout و همچنین NFS که آن‌ها مسئول توسعه‌ بازی‌ها بودند در فضای خود بین عناوین آرکید و نسبتا واقع‌گرا در زمان خود فوق‌العاده ظاهر شدند. این زمینه‌ی خوبی برای پرچم‌داری فرانچایز NFS در آینده فراهم کرده است.

با فراست کامل تیم آن‌طور که در حال فعالیت هستند، خبرهای خوبی درمورد توسعه دیده شده است. در حال حاضر ما می‌دانیم الکترونیک آرتز، بسیاری از طراحان و مهندسین پیشرو که در چند نسخه‌ی اخیر NFS برای توسعه‌ی بازی کمک کرده‌اند به ساخت نسخه‌ی جدیدی که سیتریون قصد توسعه آن را دارد نیز کمک می‌کنند؛ درحالی که شرکت یاد شده (سیتریون) همچنان به مدیریت و هدایتش ادامه می‌دهد. این تصمیم شرکت ناشر، تصمیمی فوق‌العاده است. درحالی که آخرین نسخه‌های فرانچایز مورد بررسی ممکن است در برخی از زمینه‌ها با استانداردهای بازی‌بازان موفق عمل نکرده باشد اما همه‌ی آن‌ها عالی به نظر می‌رسند.

بسیاری از کسانی که مسئول ساخت است‌ها (Assets)، مهندسی صدا و دیگر عناصر هنری بودند، برای کمک و هدایت پروژه به سیتریون کمک می‌نمایند. براساس گزارش‌ها بخش‌های اضافه شده در طول چند سال اخیر در این نسخه نیز وجود دارند. به هر حال، اگر این انتقال استعداد و خلاقیت به خوبی پیش برود، تعدادی از بهترین طراحان Burnout بخش روح را با خلاقیت هرچه بیشتر برای ما خلق می‌کنند. این تصاویر همگی به ما می‌گویند برای عنوانی متمایز و البته بزرگ آماده باشید.

در نهایت تمام تلاش‌های تیمی عالی، با چیدمانی منظم و شرایطی مساعد، جنبه‌ی دیگری هم وجود دارد که شاید نقش مهمی در این میان ایفا کرده است و آن هم خلاقیت تیم توسعه‌دهنده است. سیتریون با چنین خلاقیت و تیمی در چند سال گذشته به چه چیزی دقیقا پرداخته است؟

پس از آنکه سیتریون توسعه بخش کوچکی از سری Need For Speed را در دست گرفت، مستقیما به کمک دایس (DICE) هم رفت و در ساخت جنگ ستارگان با کار بر روی بخش X-Wing این عنوان که به صورت مستقل برای واقعیت مجازی منتشر شد با آن‌ها همکاری نمود. این به هیچ وجه اتلاف وقت نبود، چراکه تجربه‌ی آن‌ها بسیار جالب و لذت بخش بود، اما درواقع این عنوان بسیار دور از چیزی بود که استودیو در یک یا چندین سال قبل برروی آن کار می‌کرد.

بعد از اتمام پروژه‌ی فوق مجموعه‌ی یاد شده همکاری بیشتری در توسعه‌ی Battle fornt 2 با دایس انجام داد، بنابراین همه چیز به‌طور خاص به ذهن‌های خلاق آن‌ها نمی‌رسد. پس از آن معیار دیگری برای ایجاد بخش بتل رویال بازی Battlefield 5 ارائه داده شد. علی‌رغم این حقیقت که Battlefiled 5 نظرات مختلف منصفانه و یا با واکنش شدیدی گرفت کمپانی سازنده نتوانست به دلیل بازاریابی ضعیف آن‌طور که باید این عنوان را معرفی نماید. شاید اگر این کار به درستی صورت می‌گرفت، عنوان یاد شده به یکی از بهترین فرمت‌های سبک بتل رویال مبدل می‌شد. با این حال تکمیل این حالت تقریبا یک دهه طول خواهد کشید. چه برسد به عناوین مسابقه‌ای و یا هرنوع IP انحصاری دیگری که قرار باشد از ابتدا توسعه داده شود.

بیایید فقط درمورد سیتریون صحبت کنیم. این توسعه‌دهنده که قطعا فراز و نشیب‌های مخصوص به خود را داشته است. اجازه دهید در اینجا صادقانه بگوییم، هر استودیویی که می‌تواند به معرفی و توسعه‌ی آثار کلاسیک و کاملی مانند مجموعه Burnout بپردازد، سزاوار توجه شماست. تعداد کمی از این بازی‌ها هنوز هم به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های سبک آرکید و همچنین سبک خود به حساب می‌آیند. احتمالا با گرفتن فرمان هدایت بازی Need For Speed توسط تعدادی از افراد با استعداد و خلاق، این فرانچایز را به مجموعه‌ای که همگی آن را می‌شناختیم مبدل خواهند کرد.

مدتی، تیم با استعداد و خلاق سیتریون باقی مانده بودند و تنها اجازه داشتند در محیط‌های کوچکی و برروی عنوانی ساده‌ که از قبل ساخته شده بودند کار کنند و این عملکرد اصلا به معنای خلاقیت نیست. اکنون فرانچایز محبوب و البته قدیمی در دستان توانای این تیم مستقل، خلاق و مسئولیت پذیر است. انتظار انفجار ایده‌ای خلاقانه و اتفاقات تازه برای این مجموعه کاملا منطقی به نظر می‌رسد. چه کسی می‌داند، شاید این مجموعه نفسی تازه کرد و  پس از مدت‌ها دوباره به برترین عنوان و همچنین سری سبک ریسینگ تبدیل شود.

منبع

درباره رزیتا اکبری زاده

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *